jump to navigation

Grywalizacja eksploracji danych, wnioski po kolejnym semestrze 07/09/2014

Posted by Mikołaj Morzy in Uncategorized.
trackback

gamificationNo i mamy już za sobą kolejny semestr laboratoriów z przedmiotu „Eksploracja danych”. W tym semestrze postanowiłem poeksperymentować i włączyłem do przedmiotu środowisko ClassCraft. Idea jest prosta: studentki i studenci tworzą swoje postaci, wybierają ich rodzaj (wojownicy, magowie, uzdrawiacze) i w trakcie semestru „grają” w ClassCraft – zdobywają punkty doświadczenia, czasem tracą punkty siły, uczą się zaklęć, itp. Gracze są pogrupowani w klany i można przydzielać im zadania indywidualne oraz grupowe. Platforma jest dość eksperymentalna, ale ciągle się rozwija i ciekawiło mnie, jak praktycznie dorośli ludzie zareagują na tę nowinkę. Poniżej publikuję wyniki ankiety, jaką przeprowadziłem po semestrze, odpowiedzi otrzymałem od 16 osób.

ankieta01

Skala odpowiedzi zmieniała się od 1 – spodziewała(e)m się zupełnie czegoś innego aż do 5 – dokładnie tego się spodziewała(e)m. Okazuje się, że studentki i studenci wiedzą mniej więcej, czego oczekiwać po prowadzącym.

ankieta02

Biorąc pod uwagę, że nieuniknione jest przejście do bardziej elastycznych planów zajęć i amerykanizacja modelu nauczania (studenci samodzielnie projektują swój profil absolwenta), warto już teraz sprawdzić, czy miałbym za co kupować rano bułki. Póki co, jest dobrze, można oczekiwać że frekwencja na przedmiocie fakultatywnym by dopisała.

ankieta03

Skala ocen w tym pytaniu waha się od 1 – bardzo źle do 5 – bardzo dobrze. Ten wynik mnie szczególnie cieszy, bo oznacza, że przedmiot ewoluuje w dobrym kierunku.

ankieta04

Kluczowe pytanie – czy cała praca włożona w grywalizację kursu (drogie studentki, drodzy studenci, wyobraźcie sobie, że grywalizacja kursu wymaga poświęcenia mu znacznie większej ilości czasu) ma sens? Skala odpowiedzi to 1 – dziecinada do 5 – super! Czyli grywalizacja albo się podoba, albo bardzo podoba, choć zdarzają się osoby, którym taka forma nie do końca odpowiada.

ankieta05

W trakcie semestru kilka zadań (szczególnie tych bardziej punktowanych) zostało przeze mnie umieszczonych na platformie Kaggle. Zastanawiałem się, jak to zostanie przyjęte, bo wymaga utworzenia nowego konta, no i proponuje ściganie się z całym światem… Oczywiście w teorii, w praktyce (ponieważ wszystkie zadania były opcjonalne) tylko część studentek i studentów korzystała z Kaggle, choć mieliśmy też 2-3 gości z zagranicy (mimo, że opisy zadań były po polsku!). Skala odpowiedzi to 1 – bardzo słaby do 5 – bardzo dobry.

ankieta06

Drugie kluczowe pytanie: czy warto było bawić się w ClassCrafta? Było to moje pierwsze podejście do platformy i sam mam w głowie co najmniej 10 pomysłów na ulepszenie sposobu wykorzystania ClassCrafta na laboratoriach, więc ocena 4 – dobry pomysł, ale nie do końca wykorzystany, jest w pełni zrozumiała i zasłużona. Wniosek jest taki, że za rok też będzie ClassCraft, ale dużo fajniejszy.

ankieta07

To jest kluczowy wynik ankiety i istotna informacja dla wszystkich dydaktyków: nie oceniajcie przedmiotu na podstawie 1-2 kolokwiów lub jednego egzaminu na koniec semestru! To jest zupełnie bez sensu (poza tym, że ocenianie studentów jest bez sensu generalnie rzecz biorąc, ale musimy to robić, bo zobowiązuje nas do tego regulamin studiów). Wprowadzenie punktów i ich konsekwentne przyznawanie w trakcie semestru pomaga studentom planować swoje oceny, wymusza systematyczność pracy, ułatwia przyswajanie tematu. Zresztą, proszę spojrzeć na następne dwa pytania:

ankieta08ankieta09

Przecież o to nam właśnie chodzi: każda studentka i każdy student samodzielnie wybierają, ile czasu chcą poświęcić na przedmiot, dzięki czemu możemy się skupić na pracy z tymi, którzy faktycznie są bardzo zainteresowani naszym przedmiotem, możemy im poświęcić więcej czasu, a studenci mają łatwiejsze życie. Klasyczna sytuacja win-win. No i jest to z gruntu sprawiedliwsze – uzyskanie wysokiej oceny wymaga konsekwentnej pracy w trakcie całego semestru, nie można nadgonić punktów w ostatnim tygodniu, bo po prostu nie ma tylu punktów do zdobycia!

ankieta10

Skala ocen: 1- fatalny, 10 – doskonały. Brak jakiejkolwiek 10-tki oznacza, że jest sporo do poprawienia (o czym doskonale sam wiem), ale cieszy mnie tak wysoka ocena przedmiotu. Prowadzenie laboratoriów z eksploracji to chyba, obok laboratoriów i wykładów z sieci społecznościowych, moje najbardziej ukochane zajęcie w pracy dydaktycznej i bardzo się cieszę, że przedmiot się podoba. Jeśli chodzi o najważniejsze uwagi i sugestie otrzymane od słuchaczek i słuchaczy, to wygląda to tak:

  • za mało pracy grupowej
  • więcej programowania: Python i R (na pewno w przyszłym roku!)
  • za dużo Oracle Data Mining (mój grzech, miałem już te zadania i było mi żal je wyrzucać, ale sam widzę, że trzeba to zdecydowanie odchudzić)
  • zbyt powtarzalne zadania, konieczność zróżnicowania zadań
  • więcej analizy i interpretacji modeli, przedmiot skupia się przede wszystkim na budowaniu modeli i brakuje następnego kroku, czyli analizy uzyskanych wzorców
  • nieścisłości w quizach
  • konieczność dopracowania reguł gry w ClassCrafcie i dołożenia użytecznych czarów i mocy (obecne czary i moce nie były zbyt przydatne)

Jeszcze raz serdecznie dziękuję wszystkim którzy znaleźli czas i wypełnili ankietę, ten głos jest dla mnie bardzo ważny.

Komentarze»

1. Piotr Błaszyński - 07/10/2014

Da się znaleźć i obejrzeć te zadania z Classcraft, czy to jakiś zamknięty temat? Ciekawi mnie też poziom rozwiązań w stosunku do lat poprzednich (zakładam, że przy grywalizacji nastąpiła poprawa).


Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s

%d bloggers like this: