jump to navigation

Prezent od Springera 12/22/2011

Posted by Mikołaj Morzy in nauka, sieci społeczne.
trackback

Na sam koniec roku wydawnictwo Springer przygotowało przyjemną niespodziankę dla osób interesujących się analizą i eksploracją sieci społecznych. Dwa lata temu organizatorzy konferencji ASONAM powołali do życia nowe czasopismo: Social Network Analysis and Mining. Czasopismo jest poświęcone ogólnie analizie sieci społecznych i obejmuje takie tematy, jak: mikrospołeczności i ich ewolucja, personalizacja wyszukiwania w sieciach, systemy rekomendacyjne, prywatność, poufność  i ochrona danych w sieciach społecznych, przetwarzanie danych i eksploracja zasobów Internetu, algorytmy grafowe wielkiej skali, zastosowanie technologii semantycznych w sieciach społecznych, itp. Ponieważ pomysłodawcy czasopisma szykują nową serię pod nazwą Lecture Notes in Social Networks, trudno w tej chwili ocenić, jaka będzie przyszłość SNAM. Tak czy inaczej, pierwsze numery pisma cieszyły się bardzo dużym powodzeniem i opublikowano w nich prace na zdecydowanie wyższym poziomie niż wynikałoby to z młodego wieku czasopisma (rozmawiałem w Odensee z prof. Memonem i mówił mi, że przed ukazaniem się pierwszego numeru mieli już około 200 zgłoszeń artykułów!)

A wspomniany w tytule prezent to otwarty dostęp do wszystkich numerów z roku 2011! Czasopismo będzie dostępne do końca tego roku, więc radzę się pospieszyć. W numerze 1 (vol. 1 no 1) między innymi ciekawe spojrzenie antropologiczne na sieci społeczne autorstwa Wolfe’a, przegląd dyscypliny w wykonaniu J.Scotta i analiza zmian w strukturze amerykańskich korporacji z perspektywy SNA. W numerze drugim (vol. 1 no 2) zainteresowały mnie analiza koszyka zakupów w SNA, badanie struktur i hierarchii w dynamicznych sieciach społecznych oraz analiza lojalności aktorów w sieciach afiliacyjnych. Numer trzeci (vol. 1 no 3) zawiera świetny artykuł o rekomendacji linków w sieciach społecznych, przykład wykorzystania semantycznego modelu danych do wizualizacji wiedzy oraz oryginalne podejście do odkrywania ról poszczególnych aktorów w sieci społecznej. Ostatni numer z tego roku (vol. 1 no 4) zawiera między innymi artykuły dotyczące propagacji emocji w sieciach egocentrycznych, przegląd algorytmów do rekomendacji tagów oraz badania nad połączeniem eksploracji opinii (ang. opinion mining) i sieci społecznych.

Przyznaję, że szybko ściągnąłem wszystkie artykuły i będę je sukcesywnie umieszczał w mojej bibliotece na CiteULike.

Komentarze»

No comments yet — be the first.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s

%d bloggers like this: