jump to navigation

SWEETpedia 09/10/2009

Posted by Mikołaj Morzy in nauka.
Tags: ,
trackback

Jestem w trakcie przygotowywania wykładu pt. „Semantic Web”, który będzie sobą obejmował podstawowe elementy sieci semantycznej: składowanie danych w RDF, ontologie w RDFS, języki OWL, inteligentni agenci, usługi sieciowe typu REST, logika, zaufanie, itp. Natknąłem się na ciekawe zestawienie artykułów naukowych dotyczących wykorzystywania Wikipedii w kontekście sieci semantycznej. Artykuły dotyczą, między innymi, identyfikacji nazwanych encji, rozróżniania słów wieloznacznych, ontologii, wydobywania informacji, automatycznego tłumaczenia, konstrukcji hierarchii konceptów, itp. W chwili obecnej kolekcja liczy 227 artykułów i stanowi niezbędnik każdego badacza, zajmującego się siecią semantyczną.

Kolekcja artykułów nazywa się SWEETpedia.

Komentarze»

1. Agnieszka L. - 09/23/2009

Hej, super:-) Przyznam się, że raz na jakiś czas zaglądam na Twojego bloga a tu dzisiaj znalazłam taką niespodziankę:-) Jestem bardzo ciekawa Twojego spojrzenia na temat Semantic Web.

Mikołaj Morzy - 09/23/2009

No właśnie natknąłem się na SWEETpedię przygotowując wykład dotyczący Semantic Web. Mam pomysł, żeby od semestru letniego 2009/2010 taki wykład był dostępny jako przedmiot obieralny dla słuchaczy studiów magisterskich. Na razie mam gotowych 5 jednostek i zastanawiam się, co włączyć do wykładu. Co do samej koncepcji to jest absolutnie fantastyczna i teraz właśnie osiąga swoje momentum, wystarczy zauważyć, że elementy SW trafiają do oferty największych producentów oprogramowania. W dniach 20-23 października odbywa się XV Konferencja użytkowników i deweloperów ORACLE (http://www.ploug.org.pl), gdzie będę przedstawiał referat pt. „Semantic Technologies, czyli Oracle i Web 3.0”, w którym opisuję elementy SW zaimplementowane wewnątrz silnika bazy danych Oracle 11g (RDF, RDFS, OWL DL, OWL Prime), sama treść referatu wkrótce pojawi się na mojej stronie. Już dziś można napisać zapytanie SQL w dialekcie SPARQL do semantycznej bazy danych (fakty zapisane w postaci RDF-wych trójek i umieszczone bezpośrednio w bazie danych) albo zadać zapytanie do tradycyjnych danych relacyjnych, ale wykorzystać w zapytaniu ontologię zdefiniowaną w OWL! Mam nadzieję, że wizja Tima Bernersa-Lee jest bliższa niż mogłoby się w pierwszej chwili wydawać.
Więcej szczegółów o SW w Oracle można znaleźć w Oracle Semantic Technologies Center.


Skomentuj

